Oh GOODy!

 

In een (voorlopig) laatste post is het goed om eens terug te grijpen naar die allereerste post. Kwestie van de circelredenering rond te maken (al was het maar om er een intellectuele beweegreden voor op te geven).

 

Onze Bad News Bias, zegt u dat nog iets? In mijn eerste blogpost schreef ik dat wij allen een menselijke hunker naar slechts nieuws hebben. En dat een goednieuwskrant niet zou werken, want dat willen “de mensen” niet per se weten.

 

Een prof van nieuwe media reageerde daarop met het volgende gedicht van Erik van Os:

 

Nieuws

 

Er stond een gedicht
over liefde in de krant.
Het viel meteen op
tussen al die oorlogen.
Ik knipte het uit
hing het boven mijn bed.
Ik lees het elke ochtend
als ik de oorlogen uit heb.

 

En dan vraag ik me af: hebben we niet allemaal een beetje zo’n gedicht nodig? Al was het maar om ons olifantenvel even van ons af te schudden ’s ochtends?

 

Auteur Steven de Jong vertelt alvast van wel. Hij publiceerde een artikel waarin hij een onderzoek beschrijft van de Universiteit van Vermont, die een analyse van woorden op Twitter in de afgelopen drie jaar hebben gemaakt. Deze woordenschat werd onderworpen aan een “geluksbarometer” en het resultaat was dat de barometer vaak in mineur ging, ten gevolge van schokkende gebeurtenissen in de wereld.

Conclusie?

De mensen zijn een beetje ongelukkiger geworden.

 

De Amerikanen hebben er recentelijk toch wat op gevonden.

 

De Amerikaanse internetkrant Huffington Post lanceerde de HuffPost Good News. Jazeker, u leest het goed: een goednieuwsgazet.

 

Arianne Huffington schrijft in het eerste bericht op de site:

“Overal in de wereld doen mensen en gemeenschappen ongelofelijke dingen, het noodlot overwinnen, echte uitdagingen aangaan met overtuiging en creativiteit. Maar hun verhalen worden zelden verteld.”

Volgens Huffington creëert de media een frame van slecht nieuws, en wil deze goednieuwskrant de brug maken tussen de wereld zoals ze is en de wereld zoals ze geportretteerd wordt door de media.

 

Ze geeft haar uitleg een biologisch kantje, en vindt dat ze media te veel autopsies uitvoeren op “wat fout liep” in plaats van zich te focussen op biopsies, die vertellen “hoe het er juist aan toe gaat” vóór het al dan niet faliekant afloopt.

Ze hoopt dan ook dat dit initiatief van de Huffington Post vele copy cats doet ontstaan.

 

Nobelprijswinnaar Desmond Tutu treedt Huffington bij door te onthullen dat we allemaal gemaakt zijn voor “goodness, love and compassion”. Hij meent dat de “ordinary acts of love and hope” van de mensheid wijzen op de buitengewone belofte dat elk mensenleven een onschatbare waarde heeft.

 

Initiatieven in het land van Obama dus.

Maar Amerika is ver. Heel ver.

 

Toch, ook in België verschijnt geluk sporadisch in de media.
Zo schonk De Standaard dit weekend “The world book of happiness” aan zijn lezers. Het boek dat president van Europa Herman Van Rompaey schonk aan alle wereldleiders met nieuwjaar. En ik beken, ook ik heb me er schuldig aan gemaakt. Het boek ligt me nu aan te staren, en smeekt om gelezen te worden (een dominante eigenschap die elk nieuw boek blijkbaar met zich meedraagt, of ligt dat gewoon aan mij?).

 

Dus, beseffen de media dat ze het goede humeur van mensen ook niet mogen negeren? Dat de mens misschien stiekem toch wel houdt van happy endings?

 

Misschien moet de media inderdaad maar wat meer in voetsporen van Walt Disney lopen, en proberen om ’s ochtends een glimlach op het gezicht van hun lezers te toveren.

 

 

En als dat niet altijd lukt, dan hebben ze het tenminste toch geprobeerd.

 

 

 

Bron: “Geluk”, door Toon Hermans.

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “Oh GOODy!

  1. Margot Hollevoet

    Is dat niet allemaal een beetje geforceerd, die goed-nieuwsshow? De boutade ‘Geen nieuws is goed nieuws’ geldt – volgens mij – ook omgekeerd. Goed nieuws is namelijk geen nieuws.
    De Geluksbijlage van De Standaard heb ik ontgoocheld weggegooid, wegens voorspelbaar en uitermate melig.

Geef een reactie

