Me smart, you phone?

 

Het heet in principe een telefoon, maar we houden hem toch steeds minder tegen ons oor.

Met een smartphone kan je meer dan enkel bellen en sms’en. Dat weten we, want ze duiken steeds meer op in het straatbeeld.

 

Eén miljoen.

Eén miljoen meer smartphones werden er in 2011 verkocht.

 

Dat het slimme mobieltje in opmars is, is bij deze meer dan duidelijk.

 

En vóór u de anarchist in u aan het woord laat, moet toch even gezegd: het is zeer handig.

U heeft ‘em altijd en overal bij, moet nergens meer aan denken dan aan uw smartphone als u de deur uitgaat (want die bevat uw agenda, uw mailbox, de weg naar die plaats waar u nog nooit eerder bent geweest, …) en ook dode momenten zijn niet meer aan u besteed.

De smartphone biedt flexibiliteit.

De smartphone vergemakkelijkt uw leven.

En waarom zou dat niet mogen, in deze gehekste 21ste eeuw?

 

U hoort ‘em al komen, de gevreesde: “Ja, maar …”

 

Ja, maar een smartphone creëert ook een information overload en beheerst zo ons leven. Permanent nieuws, permanent bereikbaar, permanent lonkend.

En onze slimme vriend spoort ons subtiel aan tot lak aan etiquette. Een studie, uitgevoerd door het communicatiebedrijf Ofcom, bewijst dat de smartphone onze gewoontes verandert. Het bedrijf spreekt van een “kannibalisering van andere activiteiten”. 37% van de volwassen proefpersonen en 60% van de tieners geven toe ‘verslaafd’ te zijn aan hun mobiel. Naast de technologische overstap (het lezen van mails, het online kranten lezen, het gamen, …) veranderen ook andere dagdagelijkse activiteiten in frequentie. Voor de volwassen gebruikers geldt dat ze 9% minder boeken lezen, 4% minder tijd doorbrengen met vrienden en 4% minder sporten. Voor tieners gaat het respectievelijk over 15%, 7% en 6%. Bovendien wees het onderzoek uit dat mensen hun smartphone niet kunnen laten voor wat hij is in sociale situaties, zoals bijvoorbeeld een etentje met vrienden.

En dat is natuurlijk niet erg beleefd.

 

 

Dus is meer altijd beter?

 

Ik kan zeer goed begrip opbrengen voor diegenen die halsstarrig vasthouden aan hun oude mobieltje en het koesteren als een relikwie. Omdat ze niet afhankelijk willen zijn van een technologisch onding. Zij het principieel of financieel.

Onze kleine vriend dient nu eenmaal primair ook om mee te bellen en te sms’en.

And that’s it.

 

Dus is de aankoop van een smartphone een typisch voorbeeld van snobisme?

Of is het gewoon een investering?

 

Ik geef het natuurlijk grif toe, deze blog draagt een zware persoonlijke toets.

Want op dit eigenste moment ligt mijn smartphone braaf naast mij te wachen, klaar voor een volgende blokpauze in de vorm van Angry Birds (waar er over de invloed van de smartphone nog getwijfeld kan worden, is het verslavend effect van dit spel zo duidelijk als een koe in een vingerhoed) (maar dat even terzijde).

 

Dus ik ben een van die snobs (of investeerders, ’t is maar hoe je ’t bekijkt).

 

Maar wel ben ik van mening, dat u met een smartphone bewust niet altijd stand-by moet zijn.

U mag niet vergeten ook online te vertoeven in het echte leven.

(Het ding heeft niet voor niets een uitknop.)

 

En verslavend?

Vergeet u op tijd en stond uw smartphone eens mee te nemen, wanneer u de deur uitgaat.

Krijgt u niet instant zweetaanvallen noch epileptische aanvallen?

Dan zit het nog wel goed met u.

 

Dus domineren onze smartphones ons sociaal leven?

Komen we minder buiten met onze iPhone dan met onze Nokia 3310?

Zitten we dus eigenlijk met een smarterphone?

 

Ik denk van niet.

Net zoals bij alle leuke dingen, moeten u en ik gewoon leren doseren.

 

 

En voor zover ik weet, kan mijn smartphone op café nog steeds geen rondje geven.

Dus tot het moment dat die telefoon van mij dat wél kan,

noem ik mijzelf liever “selectief luxueus”.

(Dat klinkt in ieder geval beter dan “verwend.)

5 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

5 Reacties op “Me smart, you phone?

  1. Sarah Verbeke

    Ik loop al drie jaar rond met de goedkoopste Nokia die The Phonehouse mij kon aanbieden en ben er heel gelukkig mee. Technologische snufjes zijn niet aan mij besteed, ik ben er zelfs een klein beetje bang voor🙂. Een agenda heb ik op dit moment ook nog steeds liever in papier en mijn geld geef ik met meer plezier aan andere dingen uit. Maar al bij al veronderstel ik dat iedereen gewoon maar moet doen waar hij zich het beste bij voelt. De wereld is al ingewikkeld genoeg!

    • Ik deel je mening, Sarah =) Ik liep tot voor kort ook nog met de afstandse gsm van mijn mama rond (ironisch genoeg omdat zij een iPhone gekocht had ;)) en vond dat ook meer dan voldoende. Ik heb nu een smartphone, nog geen peperduur exemplaar, maar het kan toch al meer dan bellen en sms’en. En ik ben er zeer tevreden over. Maar ik denk niet dat ik nu oprecht gelukkiger ben dan met mijn oude Nokia =) Dus zolang er relativering mee gemoeid is, moet iedereen z’n ding inderdaad maar doen!😉
      x.

  2. Margot Hollevoet

    Ik volg Sarah, technologie heeft de neiging te falen als ik in de buurt kom. Ooit zal het onvermijdelijk zijn om eigenaar van een smartphone te zijn. Als ik nu zie hoe leutig journalisten er op los tweeten en ’s ochtends (nog voor een koffie) persberichten en mails checken, dan denk ik soms dat het professioneel verplicht zal zijn. Niet expliciet, maar eerder impliciet. We zullen wel zien zeker?

  3. Ik ook! Mijn Nokiaatje is een 3100: net iets moderner dan de 3310.
    Ik ben bang dat ik met een smartphone te veel tijd zou verliezen.

  4. Ik volg je als je over specifieke terreinen spreekt. Zoals je zegt Margot, is een smartphone binnen het journalistieke gebied gewoon handig. Het valt natuurlijk gewoon af te wachten in hoeverre je aan die technologie wil toegeven/in hoeverre die echt nodig is.
    Wat jij zegt Lynn, daar zal ik je zeker niet op afrekenen hoor =) Een gsm is nog steeds een persoonlijke keuze. En tijdverlies? Ik denk dat je zelf kiest hoeveel tijd je aan dat ding geeft. Het wil niet zeggen omdat die mobiel dat allemaal kán, dat je het daarvoor ook constant moét gebruiken. Het ding is nog altijd jouw telefoon, en jij niet zijn mens =)
    x.

Geef een reactie

