YouTube VS MyTube, let the battle begin …

YouTube.

 

Beste lezers, u in het bijzonder hoef ik niet uit te leggen wat dit is. En nog minder, wat je ermee kan doen. Als u de virtuele kruimelweg naar deze blog gevonden hebt, dan heeft u het pad naar YouTube (dat uiteraard het spoor van kiezelsteentjes bevatte) reeds lang ontdekt.

 

Maar toch even een paar oudjes en nieuwtjes op een rij.

 

Het idee op een website te creëren waarop mensen gratis filmpjes kunnen uploaden en bekijken komt van Steve Chen, Jawed Karim en Chad Hurley. Deze drie vrienden richtten in 2005 uw geliefde kanaal YouTube op, en verkochten het later door aan Google (voor een smak geld, maar dat hoef ik u niet te vertellen).

 

Dat YouTube een gigantisch succes is, hoef ik u ook niet te vertellen.

(Waarom leest u deze blog dan eigenlijk?)

Hoe groot is dat succes nu juist?

(Ha! Tell me.)

 

“In 6 jaar tijd is YouTube gegroeid naar 3 miljard bekeken video’s per dag.”

Dat is een stijging van 50% ten opzichte van vorig jaar.

“Elke minuut worden er voor 48 uur filmpjes geüpload op YouTube.”

Dat is een stijging van 100% ten opzichte van twee jaar geleden.

 

 

En weet u wat het allereerste filmpje op YouTube was?

(Dát wil ik wel eens zien!)

 

Wel, het draagt de titel “Me at the zoo” en het toont Jawed Karim die de meest dulle en ongenuanceerde beschrijving van een olifant óóit geeft.

Datum van het uploaden?

23 april 2005, 20.27 uur.

 

Jawed Karim.

2005.

*geluid van tandwieltjes en ander mechanisch breinradarwerk*

 

U bent een brave en aandachtige lezer.

U heeft de link natuurlijk al direct gelegd.

 

Het is een filmpje van één van de oprichters, indertijd gedeeld op het net. Het net dat ze dan later hebben opengesteld voor anderen. Lees: de rest van de wereld.

 

En onze virtuele wereld zou nooit meer dezelfde zijn.

Dankzij olifantenslurfen.

 

 

“Kijkt u naar YouTube?

Zwaai dan maar, want YouTube kijkt terug.”

 

Dat is de kop boven het artikel van Steven de Jong, die in zijn beschrijving van het succes van YouTube nog een stapje verder gaat.

Want volgens hem ziet het er anno 2012 naar uit dat YouTube de televisie gaat vervangen.

 

Zeg eens hallo tegen “YouTV”.

 

De Jong verwijst daarbij naar een reportage van John Seabrook in het tijdschrift The New Yorker. Achter de schermen wordt er volgens Seabrook hard gewerkt aan contracten met professionele televisieproducten en artiesten. Het zou een soort van televisie worden waarin zelfs de reclame op uw persoonlijkheid is afgestemd. En uiteraard zal YouTV dan zélf voorstellen doen, op basis van uw interesses en uw eerder gemaakte filmpjeskeuze.

 

Wat is het grote verschil met televisie nu dan?

 

Bij uw buren zullen andere merken en filmpjes aangeboden worden dan bij u thuis. Want YouTV weet wat u wil. En wat uw buren willen.

 

Onderwerpt u uzelf nu even aan een kleine test.

Op de officiële YouTube-blog vindt u het kortfilmpje “YouTube Rewind”.

Even surfen, even klikken, even kijken.

Neem pen en papier bij de hand, en trekt u even een streepje bij elke flard van een filmpje dat u herkent, en dus het voorbije jaar op YouTube hebt gezien.

 

Ik wil ervoor wedden dat meer dan de helft u bekend voorkomt.

 

U denkt nog: “Ach, toch nog een beetje een ver-van-mijn-bed-show”?

 

Kijkt u dan nog eens naar de afbeelding hierboven. Staat u nog eens stil bij de supersonische evolutie die YouTube doormaakte.

 

 

U voorziet alvast een plaatsje in uw salon?

 

 

 

 

 

——————————————————————————————————————————

Bronnen:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110527_youtube_groeit_na_zes_jaar_onvermoeibaar_door/

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/09/kijkt-u-naar-youtube-zwaai-dan-maar-want-youtube-kijkt-terug/

http://www.newyorker.com/reporting/2012/01/16/120116fa_fact_seabrook

http://pc-en-internet.infonu.nl/geschiedenis/42681-geschiedenis-van-youtube.html

http://youtube-global.blogspot.com/2011/12/what-were-we-watching-this-year-lets.html

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s