Have you reddit already?

 

“De spectaculaire snelheid van de digitalisering van de media in Vlaanderen/de wereld”

 

Dat was het antwoord van Jan Segers, programmadirecteur van VTM, op de eindejaarsvraag “Wat vond u de belangrijkste gebeurtenis/trend van het voorbije jaar” in Humo.

 

 

En het houdt niet op.

 

 

Ik geef u: reddit.com.

 

Deze sociale nieuwssite (uitgesproken als /ˈrɛdɪt/, zoals u waarschijnlijk al weifelend deed) is geprezen om te lezen.

 

Hoe zit het dan eigenlijk in elkaar, hoor ik u denken?

 

Wel, als u de site zoekt via Google, krijgt u steevast de slogan “Reddit, the front page of the internet” voor ogen.

Geregistreerde gebruikers, ook wel redditors genoemd, kunnen linken plaatsen op de site in kwestie. Andere gebruikers kunnen dan virtueel hun duim “up” of “down” laten wijzen voor deze post, door op de bijbehorende pijlen te klikken.

Zo simpel is het.

 

 

De posts worden aldus gerangschikt en hun ranking wordt aangepast op basis van de opwaartse of neerwaartse stemmen op de voorpagina.

 

Redditors kunnen zich ook inschrijven voor (sub)reddits. Dit zijn groepen die opgebouwd zijn rond eenzelfde thema van interesse. Zo kunnen de gebruikers hun voorpagina customizen (gewoon even dat woord, omdat het zoveel cooler klinkt dan “verpersoonlijken”, natuurlijk).

 

De positie van een post wordt op drie manieren bepaald. De datum van invoer is van belang, gevolgd door de upvoted en downvoted feedback en het totaal aantal stemmen. Het spreekt voor zich dat deze front page of internet permanent verandert. Dus wie zich op deze site kan vervelen, is zeer sterk bezig.

 

Bijkomend kan elke gebruiker ook comments geven op de linken die gepost worden. Maar anders dan op een typisch forum, kunnen ook deze reacties naar boven of naar beneden gestemd worden.
Uw mening wordt als het ware gemaakt of gekraakt.

 

De site werd in juni 2005 opgericht door Steve Huffman en Alexis Ohaninan, beiden 22 jaar oud en afgestudeerden van de Universiteit van Virginia.

 

Sinds feburari 2011 telde Reddit 1 miljard pageviews.

 

En “dat is geen kattenpis”.

 

 

Op TED.com spreekt Alexis Ohanian, een van de oprichters van Reddit, over zijn sociale nieuwssite en over “the great big secret how the internet works”. In een rapid-fire van vier minuten vertelt hij zijn hele verhaal. En rapid it is, want hij valt in zijn eigen enthousiasme bijna over zijn eigen tong. Maar zet u even, en neem de tijd om dit filmpje te bekijken. Het publiek eet na een halve minuut reeds uit zijn hand.

 

Ohanian noemt zijn eigen site de “democratic front page of the best stuff on the web”. Volgens hem gaat een bezoek aan Reddit over de ontdekkingstocht van alle nieuwe dingen die verschijnen op het net.

 

Op een gegeven moment spreekt hij over een walvis.

 

U leest het goed.

 

Zijn verhaal vangt aan bij de protestactie van Greenpeace dat Japan wil laten stoppen met zijn gruwelijke walvisvangst. Het idee van de dierenrechtenorganisatie was om een van de walvissen van een tracking chip te voorzien, om ze zo beter te kunnen opvolgen. Om het hele project toch ietwat persoonlijker te maken, wilde ze het een naam geven. Dus, in alle “true web fashion” werd een poll opgericht.

 

In deze poll verschenen onder andere de volgende voorstellen voor de naam voor Meneer Walvis: Anahi (wat zoveel betekent als “de onsterfelijke”) en Kaimana (“goddelijke kracht van de oceaan”, of iets in dien aard).

En, ook: “Mister Splashy Pants”.

 

Een redditor vond deze laatste naam wel een tof ding, en posste het op Reddit.

 

 

De bal ging aan het rollen, en de gevolgen waren immens.

 

De rating voor Mister Splashy Pants ging van 5% naar 70%.

“Not bad”, vindt Ohanian zelf.

 

Greenpeace daarentegen was iets minder happy met het resultaat, en gaf de poll nog een week langer te leven.

 

Resultaat?

Mister Splashy Pants scoorde 78%, een mooie voorsprong op naam nummer twee, die slechts 3% behaalde.

 

Wat volgens Ohanian echt belangrijk is in dit verhaal, is het uiteindelijke resultaat en het idee erachter.

Greenpeace aanvaardde de naam, en enige tijd later was haar walviscampagne ook nog eens succesvol. Japan trok zich terug, en een happy end geschiedde.

Qua idee concludeert Ohanian uit het hele gebeuren, dat dit alles niét het resultaat was van altruïsme. Heus niet alle redditors waren pure walvislovers. Ze gingen gewoon mee in “doing something cool”. Want, zoals hij het zelf stelt: “iedereen wil zijn nieuwsanker gewoon ‘Mister Splashy Pants’ horen zeggen in het journaal”.

 

En dát is volgend Ohanian the great big secret of the internet.

Internet geeft ons een immens groot speelveld.

En het kost niets.

 

Zijn finale boodschap, die ik u allen dan ook graag meegeef, opdat u ze zelf verspreidt, is dan ook de volgende:

 

“It’s okay to take yourself a little less seriously, it’s okay to lose control”

 

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s