Google, de wolf in ’t dubbel schapenvel

Mocht Google een mens zijn, u zou hem voluit “betweter” noemen.

Ik geef u: Google, de vindmachine.

Ui-te-raard

heeft ook u het uitgeprobeerd.

 

Als een nieuwsgierig aagje surfte u woensdag 23 november van dit jaar (of iets later) op Googles nieuwe speeltje, genaamd Google Street View.

 

U zocht uw eigen stek op. Natuurlijk. Maar u was daarop snel uitgekeken en Street View prikkelde uw curiositeit om de huizen van uw vriend(inn)en, collega’s en andere aanverwanten onder ogen te nemen.

 

Op zich niets mis mee, het stond er tóch op, dus waarom niet snel een kijkje nemen dan?

De voyeur in uzelf werd vanzelf gesust.

 

Om mijn eigen stratenkijkervaring even met u te delen, ik was eerst (en vooral) verbouwereerd. Het voelde erg vreemd aan, virtueel thuis te komen op onze oprit. Veel zand, een voorgevel, twee auto’s. Weinig spannend. Zoals ik al zei, snel uitgekeken.

Verder de straat in dan maar, glijdend langs onze sombergrijze stichel. Een kijkje nemend over onze stichel, de trampoline en de hoop kachelhout in de tuin herkennend.

 

Even een momentje van wenkbrauwenfronsen.

 

Kijken óver onze stichel heen?

Nee maar.

 

Om dan nog maar te zwijgen van het zwarte onbekende autootje voor onze deur.

(de heeft-er-iemand-ten-huize-Mentens-een-geheime-aanbidder/aanbidster-vraag floepte fantasievol en ietwat ongewild door mijn hoofd)

 

En fantasie heeft een sneeuwbaleffect.

Dus de halfzin “stel je voor dat …” drong zich op.

 

Stel je voor dat –hypothetisch gesproken- mijn hobby naakt zonnebaden is?

Stel je voor dat –hypothetisch gesproken- ik daar in 2009 mijn hobby aan het uitoefenen was in “onzen hof”?

Stel je voor dat –hypothetisch gesproken- de Google Street Mobiel toen net voorbijreed?

 

JA, MAAR gezichten en nummerplaten worden met blokjes gecensureerd!

Ah.

 

Fijn, mijn gezicht zou dan -hypothetisch gesproken- onherkenbaar gemaakt zijn.

 

Opluchting?

Minimaal.

 

Waarom?

Willens nillens zou ik daar nog steeds in mijn evakostuum liggen.

Een uitdossing waarin heel internet mij zou kunnen aanschouwen.

En voor wie mij en mijn adres een beetje kent, is het ook niet al te moeilijk uit te maken dat het hier niet de naakte body van mijn broers noch die van mijn vader betreft.

De boezem geeft u een fiftyfifty kans dat ik het ben (moge Vadertje Tijd mijn lichaam dan -hypothetisch gesproken- genadig zijn opdat het duidelijk is dat het hier niet over het evakostuum van mijn moeder gaat).

 

Dus opluchting?

Minimaal.

Google Street View is een inbreuk op mijn en uw privacy.

(applaus, gejuich, ferm gezegd!)

 

Maar, Google is dat al lang.

Alleen heeft u dat niet altijd door.

(stilte)

 

 

“Google ziet u (vooral als koopwaar)” kopt de cover van Humo. Een zeer interessant artikel, dat ik met groeiende huivering naar het einde toe las.

Want die vertrouwde zoekmachine die ik dagelijks gebruik, is eigenlijk een wolf in schapenvacht.

 

Google is de lens waarmee we naar de wereld kijken. Siva Vaidhyanathan, mediaprofessor aan de universiteit van Virginia, omschrijft Google in zijn werk “The Googlization of Everything (and Why We Should Worry)” als een zwarte doos. Google weet ontzettend veel over ons, terwijl wij veel te weinig weten over Google.

 

Google is vooral een reclamebedrijf, dat consumentenprofielen opstelt voor advertenties. Via de zoekmachine, Gmail en YouTube-video’s (in 2006 nam Google YouTube over) verwerkt het allerlei informatie over onze voorkeuren en gewoonten, zodat het gerichter reclame op ons af kan sturen. Wij denken dus te leren van Google, maar eigenlijk leert zij van ons.

 

 

Het probleem ligt bij de machtspositie die Google bezit. In grote delen van Europa heeft Google meer dan negentig procent van de markt in handen. Google is vandaag zó dominant dat misbruik van die positie altijd mogelijk is. Voorlopig verdient het genoeg met zijn reclamebezigheden. Maar wat als dat niet meer het geval zal zijn? Zal Google dan vergeten, wat Oom Ben reeds lang geleden duidelijk maakte aan Peter Parker, zijnde “with great power comes great responsability”?

 

“Google weet ongeveer wie je bent”, verklaart Eric Schmidt, Google-ambassadeur. Wat Google juist allemaal van ons weet? “Alles wat je zelf hebt verteld”, antwoordt Vaidhyanathan in Humo. U denkt dat u daarvan wel gespaard blijft, want u past wel op? Internetjournalist Peter Olsthoorn maakte in zijn boek “De macht van Google” een concreet lijstje van de sporen die u, bewust maar vooral onbewust, achterlaat op het net. Aanschouw:

“Google weet wat je zoekt en op welke links je in het zoekresultaat klikt. Voorts kent het je zoekopdrachten voor foto’s, video’s, nieuws, discussie, illegale downloads (via Groups), wetenschap (via Scholar), Maps en Earth, plus de links waarop je klikt. Met Web History heeft het een lijst van alle door jou bezochte webpagina’s en je activiteiten op Google, met inbegrip van zoekopdrachten, de kliks op resultaten, datum en tijd. Via YouTube weet het welke titels je hebt bekeken, hoe lang, op welke tijdstippen, en aan wie je ze hebt aanbevolen, plus de eventueel erbij geplaatste reacties. Het weet uiteraard ook welke video’s je hebt gepubliceerd en wanneer, hoe populair die zijn, en wanneer je ze eraf hebt gehaald. Met fotoprogramma Picasa Web Albums heeft het zicht op je leven, allerhande relaties, interesses en vakantiebestemmingen, met exacte data en tijdstippen. Met Gmail kan het al je communicatie volgen: de inhoud, de frequentie, met wie, wanneer precies, de lengte, de schrijfstijl, de tijdsbesteding en de snelheid van antwoorden. Google helemaal mijden is ook geen perfecte oplossing, want Google krijgt immers ook persoonlijke gegevens via derden die over en met je communiceren. Het eenvoudigste voorbeeld: zonder dat je zelf Gmail gebruikt, kan Google alles van je te weten komen als je e-mail uitwisselt met een Gmail-klant.”

 

Maakt u bij deze ook even de filosofisch getinte nota in de marge, dat alles vergankelijk is, en Google er dus ook niet voor eeuwig is. Het kan worden overgenomen door een minder scrupuleus bedrijf, en gebruikers hebben geen belofte gekregen dat zij in zo’n geval hun gegevens op tijd uit Googles systeem kunnen verwijderen.

 

U bent bij deze bang gemaakt?

Ik ook.

 

 

Persoonlijk had ik even geen zin meer mij op het net te begeven, daar waar ik mijn voetsporen met elke klik virtueel achterlaat.

Maar we kunnen niet zonder, morgen ben ik wel weer gepaaid in mijn gerustheid wanneer ik online mijn nieuws van de dag wil vergaren en mijn mails wil checken.

Doch, een gewaarschuwd man is er twee waard.

Misschien heeft u er straks wel drie nodig? Dus kweek alvast ogen in uw rug.

 

 

Laten we toch eindigen met een positieve noot, kwestie van de horror het hele stuk niet te laten overspoelen. Google Street View heeft zo ook haar mooie kantjes. U kan filosofischerwijs eens stilstaan over hoe snel de tijd toch vliegt. Of u kan uzelf entertainen met grappige foto’s daar waar het resultaat onverwacht is. Of u kan weemoedig wegzakken bij de aflevering van Man Bijt Hond waarbij Google Street View oudjes in het rusthuis nog eens (virtueel) doet thuiskomen.

 

 

By the way, als u na het lezen van dit stuk, zelf eens graag had gecheckt of die hobby van me, uitgeoefend in evakostuum, echt wel zo hypothetisch gesproken was, moet ik u bij deze teleurstellen. Ik heb alvast een bericht naar Google Street View gestuurd, met het verzoek mijn thuis van haar voyeuristische site te halen. Maar niet getreurd, onze stek staat er nog. En de deur daarvan staat ook nog altijd figuurlijk open.

Spring dus gerust eens binnen voor een koffietje.

Met kleren aan.

In real life.

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “Google, de wolf in ’t dubbel schapenvel

  1. Ik vind dit echt heel knap geschreven en opgebouwd Marloe ! ik heb zelf weer eens iets nieuws – al dan niet zo geweldig – bijgeleerd ook… maar vooral, chapeau. net zoals de andere artikels en schrijfsels van je hier.
    keep the good work !
    groets
    alessia

Geef een reactie

